5. 6. 2023

Diesel Německý časopis Focus  přišel s překvapivým zjištěním, které pak převzal i český tisk, totiž že v době koronaviru, kdy výrazně klesla doprava,  tomu lineárně neodpovídal vývoj emisí NO2  v Německu. Protože i Český hydrometereologický ústav vydal analýzu z období 16.3. a 19.4.2020, shrňme data za ČR a Prahu. Průměrná koncentrace NO2 ze všech stanic poklesla na nejnižší hodnoty za 6 let a  to o 13%, tj. 2,5 mikrogramů na metr krychlový oproti 5 letému průměru. Nicméně je jasné, že to také neodpovídá míře poklesu dopravy, která poklesla odhadem o 30%.

Zpráva zmiňuje dále i nižší hodnoty za leden a únor 2020, kdy byly příznivé rozptylové podmínky, což má vliv na meziměsíční srovnání a analyzuje Prahu, kde se mělo za to, že 75% emisí NOX představují auta a pokles za nouzového stavu opět neodpovídal míře poklesu dopravy, např. pokles koncentrace NO2 u dopravních stanic ve 3.a 4 týdnu oproti 5 letému průměru  byla na úrovni 10%.  Zpráva pak uvádí i možné specifické vlivy na měření NO2 (přeměnu na NO vlivem slunečního záření a rozptylové vlivy) a data změn koncentrací suspendovaných částic, které klesly dokonce jen v prvním týdnu nouzového stavu, pak byly vyšší oproti pětiletému průměru, což autoři zprávy přisuzují nulovým srážkám a poklesu teploty 2-3 týdnu nouzového stavu a přitápění.

Závěry z těchto dat mohou být různé. Pokud máme připravenou jasnou odpověď a nechceme ji měnit, pak se jïstě nějaké racionální vysvětlení najde a můžeme absenci relevantního poklesu svalovat na rozptylové podmínky, absenci srážek nebo na zavádějící měření poklesu dopravy.  Nicméně tvrdá data z Německa ani ČR naše dosavadní představy o vlivu aut a speciálně dieselů na emise NO2 úplně nepotvrzují. Současně víme, že motory NOx emitují, žádné další podobné zdroje nalezeny nebyly a emise NO2 například v Barceloně, Madridu nebo Lisabonu klesly v době krizových opatření meziročně o cca 41-51%.

Snížení koncentrací emisí NO2 je jistě správný cíl, jen je otázka, zda po odchodu dieselů se opravdu sníží nebo ne a zda tedy nové normy neslouží i jiným cílům (komplikace konkurenci, importu, preference elektromobility atp.) nebo jsou normy na motory málo účinné. Na vysvětlení rozdílů mezi očekáváním a realitou si budeme muset ještě počkat. Nicméně do té doby jedno poučení, naděje a hrozba současně z koronavirové krize zde určitě je. Pokud shledá většina společnosti nějakou hrozbu jako pravděpodobnou, pak lze změnit náš život velice rychle a dramaticky.

Follow me on Twitter